01/12 2016

Wnioski Walnego Zgromadzenia ŚIR przekazane do KRIR

Zarząd Świętokrzyskiej Izby Rolniczej realizując wnioski Walnego Zgromadzenia Świętokrzyskiej Izby Rolniczej z dnia 21 grudnia 2015 roku przekazał je do Krajowej Rady Izb Rolniczych na ręce prezesa Wiktora Szmulewicza. Wszystkie wnioski przedstawiamy poniżej :

 

1. Wystąpienie do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Rządu Polskiego w celu dokonania zmian w mechanizmie kontynuacji wsparcia dla producentów owoców i warzyw dotkniętych rosyjskim embargiem.

     Walne Zgromadzenie ŚIR uważa, że sposób w jaki odbywa się to obecnie budzi niezadowolenie i niepokoje świętokrzyskich sadowników. Brak regionalizacji i wydawania za darmo, gdzie kto chce, psuje rynek wewnętrzny, szczególnie tam gdzie jest duża produkcja, a świętokrzyskie do takich obszarów należy.

   To prawda, że największą pomoc przewidziano dla polskich sadowników, którzy mogą wycofać z rynku za odszkodowaniem ponad 296 tys. ton jabłek i gruszek, ale z tego skorzysta niewielka grupa, gdyż wnioski można było składać tylko przez kilka godzin do chwili wyczerpania limitu. Owoce te nie opuszczają granic Polski a wprowadzane są darmowo na rynek wewnętrzny. Roczne spożycie jabłek na naszym rynku wewnętrznym wynosi około 600 – 700 tys. ton. Wprowadzenie prawie 300 tys. ton w darmowej dystrybucji zmniejszy o tyle sprzedaż detaliczną tych owoców.

     Co mają zrobić z resztą owoców producenci którzy nie zdążyli złożyć wniosku o wycofanie z rynku ze względu na szybko wyczerpany limit?

   Walne Zgromadzenie postuluje, aby owoce przeznaczone na cele charytatywne kierowane były na tereny wg. wcześniej opracowanej listy obszarów, gdzie jest duże bezrobocie i żyją ubogie rodziny a produkcja   sadownicza nie istnieje.

     W efekcie takiego systemu darmowe owoce z terenów Warki, Grójca nie byłyby przywożone na teren gmin województwa świętokrzyskiego gdzie jest duża produkcja sadownicza a kierowane byłyby tam gdzie jest potrzeba i ludzi faktycznie nie stać na ich zakup.

     Darmowe owoce można również przerobić na soki czy koncentraty i przeznaczyć na zaopatrzenie szkół, Ośrodków Pomocy Społecznej czy domów opieki lub przekazać poza granicę UE i tym samym zdjąć z rynku nadmiar owoców.

    W chwili obecnej owoce z innych terenów trafiają m.in. na świętokrzyski rynek, destabilizując go bo miejscowi sadownicy nie mogą sprzedać swojej produkcji na rynku lokalnym. Owoce z innych terenów i za darmo są bardzo poważną konkurencją, wprowadzają chaos, psują relacje społeczne i powodują podejrzenia o patologie.

2. Walne Zgromadzenie ŚIR wnosi o   podjęcie działań mających na celu odblokowanie możliwości sprzedaży gruntów rolnych będących w zasobach Agencji Nieruchomości Rolnych a dotyczących działek o powierzchni do 5 ha.

   Postulujemy, aby sprzedaż ta odbywała się w drodze przetargów ograniczonych do rolników zamieszkujących na obszarze gminy, na którym oferowane do sprzedaży grunty się znajdują wg następujących kryteriów:

  1. odległość miejsca zamieszkania rolnika od sprzedawanej nieruchomości,
  2. powierzchnia gospodarstwa rodzinnego rolnika,
  3. powierzchnia gruntów nabytych dotychczas z zasobu ANR,
  4. wiek rolnika,
  5. proponowana cena.

Jednocześnie ŚIR wnosi o ograniczenie prawa pierwszeństwa w nabyciu przez ANR w odniesieniu do gruntów prywatnych w obrocie pomiędzy sąsiadami w celu powiększenia gospodarstwa rolnego - działek o powierzchni do 5 ha. W województwie świętokrzyskim istnieją ograniczone możliwości zakupu ziemi z zasobów ANR dlatego proponowane rozwiązania mogą poprawić sytuację rolników pragnących powiększyć swoje gospodarstwa.

3. Walne Zgromadzenie ŚIR wnioskuje o wystąpienie do MRiRW w sprawie ustalenia w budżecie rezerwy finansowej za pracę przedstawicieli izb rolniczych w komisjach szacujących straty spowodowane niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi na rok 2016 i lata następne. W chwili obecnej koszty te obciążają skromne budżety izb. Wnioskodawca włączając obligatoryjnie przedstawicieli izb rolniczych w skład komisji szacujących straty nie zabezpieczył na ten cel środków finansowych.

4. Walne Zgromadzenie ŚIR popiera wniosek KRIR o pilną zmianę prawa łowieckiego. Samorząd rolniczy wielokrotnie postulował o szacowanie szkód przez niezależnych ekspertów, a nie myśliwych np. poprzez włączenie kół łowieckich w system ubezpieczeń, aby rolnik mógł otrzymać za coraz większe szkody wyrządzane przez zwierzynę w uprawach - adekwatne odszkodowanie ustalone przez niezależnych rzeczoznawców a nie przedstawicieli kół. Przy obecnie obowiązujących przepisach o wysokości odszkodowania decydują sami myśliwi.

5. Świętokrzyska Izba Rolnicza, realizując wniosek Walnego Zgromadzenia zwraca się do Krajowej Rady Izb Rolniczych z postulatem o podjęcie działań odnośnie zmian w ustawie z dn. 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, dot. sprzedaży bezpośredniej, wprowadzającej zmiany w pięciu ustawach…

Żywność jest dobrem podstawowym, a dobre, zdrowe jedzenie podstawową potrzebą człowieka. Jej zaspokojenie decyduje o stanie zdrowia i formie fizycznej osoby. Zapotrzebowanie na tego rodzaju naturalną i bardzo smaczną oraz zdrową żywość systematycznie wzrasta, proporcjonalnie do zwiększania się świadomości konsumentów oraz wzrostu zamożności.

Ogłoszenie ustawy spowodowało rozwinięcie się ogromnych nadziei w środowisku wiejskim na nowe możliwości dochodu, zwłaszcza w małych gospodarstwach rolnych np. w województwie świętokrzyskim. Jednakże wkrótce okazało się, że wprowadzone przepisy nie dają zbyt wielu możliwości i są bardzo lakoniczne. W dodatku ciągle brak rozporządzeń dotyczących sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych. Problem braku rozsądnych rozwiązań w zakresie dostaw bezpośrednich produktów przetworzonych pochodzenia roślinnego jest dla drobnych rolników bardzo istotny i bardzo bolesny. Możliwość prowadzenia dostaw bezpośrednich w szerszym zakresie mogłaby realnie poprawić sytuację wielu drobnych gospodarstw na obszarach wiejskich.

 W związku z zaistniałą sytuacją proponujemy wprowadzenie następujących zmian w istniejących przepisach/ uwzględnienie propozycji zmian:

- Sprzedaż nie może odbywać się tylko w gospodarstwie i na targowiskach nie zadaszonych. Nie znajdujemy uzasadnienia dla takiego przepisu, jest on wręcz dyskryminujący. Wprowadzenie możliwości sprzedaży w halach targowych, zadaszonych punktach na bazarach czy we własnych sklepach, prowadzonych przez rolnika oraz w lokalnych sieciach handlowych tj. odbywa się to np. w Niemczech, Włoszech byłoby najlepszym rozwiązaniem.

- Nie powinno być ograniczenia sprzedaży do ościennych województw. Już w tej chwili sprzedaż internetowa jest bardzo rozpowszechniona, podobnie jak przesyłanie żywności w paczkach. Ograniczenie to spowoduje zaniechanie tych form sprzedaży. Nie przewiduje się także zbiorowych form sprzedaży np. w formie sklepów organizowanych przez rolników w miastach i na wsi, popularnych w krajach europejskich. To konsument powinien decydować jaką żywność wybiera i gdzie ją kupuje i powinien mieć taką możliwość a rolnik możliwość sprzedaży na zasadach równoprawnych z innymi podmiotami o ile sprzedaje własne produkty przez siebie wytworzone.

- Zmienić podejście służb sanitarnych i weterynaryjnych do drobnych producentów przetwarzanej żywności, szczególnie jeśli chodzi o interpretację przepisów i pomoc w rozpoczynaniu działalności na małą skalę. Stosowanie się rolnika przetwarzającego żywność do Wytycznych Dobrej Praktyki Higienicznej i Produkcyjnej wydaje się tu być wystarczające. Najlepszym wskaźnikiem wysokiej jakości tych produktów będzie etykieta zawierająca wszystkie dane producenta i skład surowcowy.

- Nie określono także co z obowiązkiem kasy fiskalnej przy sprzedaży powyżej 20 tys PLN, należy jednoznacznie określić tę kwestię.

Większość świadomych członków naszego społeczeństwa wie, że żywność wysokiej jakości to w znacznej większości żywność produkowana tradycyjnie, bez konserwantów i chemii, w małych przetwórniach. Skoro mamy tę wiedzę, wykorzystajmy ją.

Wnioski podpisał prezes Ryszard Ciźla